Kot so zapisali organizatorji, nadaljujejo tradicijo uspešnih dogodkov po nemškem Leipzigu in irskem Dublinu z Retropolisom Trbovlje, kjer državljani NSK prispevajo svoj umetniški delež. »Trbovlje so igrale pomembno vlogo pri številnih članih, ki so prihajali iz industrijskega kraja. Tovarne in elektrarne tega mesta, skupaj z rudarsko dediščino so bile predmet številnih umetniških del NSK. S sodelovanjem Delavskega doma Trbovlje, enega največjih slovenskih kulturnih središč, želimo oživiti to povezavo z našo državo, se vrnili kot pogubni tujci in ponovno spoznavali korenine naše države z novimi očmi,« je ob otvoritvi povedal direktor DDT Zoran Poznič.
Državo NSK so leta 1992 ustanovile skupine umetniškega kolektiva Neue Slowenische Kunst (NSK). Sestavljale so ga skupine Laibach, Irwin, Noordung, Novi kolektivizem in Oddelek za čisto in praktično filozofijo. Neue Slowenische Kunst je bil ustanovljen v Ljubljani leta 1984, ko je socialistična Jugoslavija začela razpadati. Do konca desetletja so si skupine v okviru NSK pridobile ugled po Evropi, Ameriki in na Japonskem. Dela in dejanja NSK-ja so komentirala številne politične procese zadnjih dveh desetletij in danes mu priznavajo ključno vlogo v politični in kulturni zgodovini Slovenije in nekdanje Jugoslavije, pripisujejo mu tudi vlogo pri pluralizaciji slovenske družbe in kulture v 80. letih preteklega stoletja.
V okviru štiridnevnega festivala je bil v četrtek na sporedu plesni performans, podelili so posebne nagrade Irwin, zvečer pa predvajali dokumentarni film Glasba je časovna umetnost 3: Laibach. V petek popoldne bo simpozij, na katerem bodo sodelovali kulturni teoretik Alexei Monroe iz Velike Britanije, dekan irske fakultete Burren College of Art Conor McGrady in američan Charles Lewis, državljan NSK. V soboto bo opoldne voden ogled virtualnega muzeja rudarstva 4. dritl, bienale pa bodo sklenili s piknikom na Kumu, performansom Johanne Maj Schmidt in koncertom Ditterich von Euler-Donnersperg.
ZT