ponedeljek, 10 februarja, 2025

Iz te kategorije

Miti, povezani z odnosi na delovnem mestu

Odnose na delovnem mestu pogosto krhajo tudi bolj ali manj relevantni miti o ljudeh in njihovem vedenju pri delu. Tako zaposleni na različnih delovnih mestih kot naši vodje za najrazličnejša področja in oddelke smo v končni fazi ljudje z različnimi temperamenti, različno osebnostjo in različnimi vrednotami ter željami.

Sami ustvarjamo dobro klimo

Res pa je, da pozitivno klimo v svojem mehurčku na delovnem mestu soustvarjamo tudi sami. Sami smo v prvi vrsti odgovorni za to, kakšne odnose oziroma medosebne relacije vzpostavljamo. Verjamemo lahko, da so pozitivni odnosi na delovnem mestu ključ do produktivnosti in do motivacije za opravljanje dela, pa tudi, da se v službi lahko dobro počutimo in celo lahko zabavamo. Človeška bitja smo po naravi družbena bitja. In če pomislimo, da tretjino svojega življenja preživimo v službi in ob delu, je seveda jasno, da bodo dobri odnosi s sodelavci naše delo in delovno okolje naredili prijetnejše.

Lahko sami kaj naredimo?

Da pa to dosežemo, moramo znati usmerjati in po potrebi tudi krotiti svoj temperament in svoje odzive oziroma vedenje, ki ga izražamo do drugih. To velja za nas, naše sodelavce in naše nadrejene. Ni vedno vse rožnato. Prav pa je, da včasih bolj poglobljeno razmislimo, ali je res tako slabo, kot se nam zdi na prvo žogo. Lahko sami kaj naredimo, da se bomo počutili dobro na delovnem mestu? Lahko sami kaj naredimo, da se bodo naši sodelavci dobro počutili na delovnem mestu? Lahko morebiti sami kaj naredimo za lastno uspešnost in za uspešnost celega tima? Vsekakor lahko. Pomembno je, da ne verjamemo slepo določenim mitom, ki so se oblikovali v preteklosti. Nekateri so daleč od resnice.

Dobri in pozitivni delovni odnosi nam dajejo tudi svobodo. Namesto tega, da se porablja čas in energijo za reševanje negativnih odnosov, se lahko osredotočite na priložnosti – od pridobivanja novih poslov do osredotočanja na osebni razvoj.

Krivi so sodelavci!

Predstavljamo vam mit, ki se najpogosteje pojavlja, ko se zaposleni pritožujejo nad razmerami na delovnem mestu: »Sodelavci so krivi, da jaz nisem dela pravočasno in kakovostno naredil/-a (prenašanje odgovornosti)«.

Delovno okolje brez nesoglasij ali občasnih konfliktov ali tudi nerazumevanja ne predstavlja realnosti. Čeprav mnogi verjamejo, da so nesoglasja na delovnem mestu nezaželena, ker odražajo napetosti in motijo člane teama pri opravljanju svojega dela ter zato škodujejo produktivnosti, določene raziskave razkrivajo ravno obratno: v mnogih primerih nesoglasja spodbujajo boljše delovanje posameznika in teama.

Nesoglasja

Večina nesoglasij na delovnem mestu namreč spada v eno od naslednjih dveh kategorij:

– konflikti v odnosih, ki vključujejo osebne spopade ali razlike v vrednotah;

– konflikti nalog, ki se osredotočajo na to, kako se delo opravlja.

Raziskave kažejo, da čeprav so mnogi konflikti v odnosih res škodljivi, konflikti nalog povzročajo boljše odločitve in močnejše finančne rezultate. Zdrava razprava med člani teama oziroma sodelavci spodbuja h globljemu razmišljanju, k iskanju novih možnosti in priložnosti, predvsem pa je odlično orodje proti izogibanju in prelaganju odgovornosti. V odprtem dialogu vsakdo jasno izrazi svoja mnenja in pričakovanja, naloge se razdelijo javno, prav tako se javno razdelijo odgovornosti in pristojnosti.

Vas sodelavec resnično ovira?

Preden nekoga označite, da ruši vas ali da morebiti ruši vaše delo, se prepričajte, da ni samo preveč konkurenčen in želi premagati vse na poti do svojega cilja. Torej, ali vas res načrtno ruši in želi videti, da ste neuspešni, ali je preprosto zaslepljen s svojim uspehom in svojo željo po napredovanju? Vas dejansko načrtno ruši ali morda vi niste opravili svoje naloge dovolj dobro oziroma v roku? Vam res želi škoditi ali je morda s strani vodje dobil nalogo, da opravi vaše delo, ker vam vodja ne zaupa dovolj? Ali vam res želi škoditi ali morda vi sodelovanje vidite skozi temna očala? Vse to so lahko drugačni razlogi kot jih morda vi vidite trenutno iz svojih lastnih oči, v času ko ste vpleteni v direktno situacijo in odnos.

Pomaga pogovor

V nobenem primeru za zgoraj našteta vedenja ni opravičila, a morda bo pogovor pomagal. Pogovarjajte se, izmenjujte stališča in poglede ter ne pozabite, da so dobre socialne veščine bistvene tudi za vašo poklicno kariero.

Med sodelavci ne obstaja vedno le tekmovalnost, prisotno je vsekakor tudi sodelovanje. Osnova srečnega in zdravega delovanja nas vseh na delovnem mestu je spoštovanje, ki se odraža v sprejemanju ljudi okrog nas, v sposobnosti imeti določeno mero tolerance, da vidimo sočloveka z različnih zornih kotov, da spoštujemo njegovo (morebitno) drugačnost ter da tudi vsak posameznik sam vlaga trud v dobre odnose.

Alenka Kraljič, psihologinja in direktorica operativnega poslovanja v kadrovskem podjetju Trenkwalder


 

Isti avtor