Kolagen je protein, ki ga najdemo v koži (tip I in III), sklepih (tip II) in drugih delih telesa. Je najbolj zastopan protein v telesu in je glavna sestavina vseh telesnih vezi in hrustanca. Specifična aminokislina (sestavina proteinov) v kolagenu je hidroksiprolin.

V starosti manj kolagena

Po 20. letu se proces nastajanja kolagena v telesu upočasni, po 35. letu pa drastično upade. Opazimo nastanek gub, celulita, izgubo leska las, ki pa poleg tega postanejo tudi tanjši. Nohti postanejo bolj lomljivi. Pomanjkanje kolagena vpliva tudi na skelet in mišice. Ta proces prej opazimo ženske, ki imamo manjšo gostoto kolagena kot moški.

Nasvet: zdrava prehrana

Za večjo sintezo (in počasnejšo izgubo) kolagena se svetuje uživanje zdrave prehrane: vitaminov – C vitamin, ki ga poleg prehranskih dopolnil najdemo tudi v sadju in zelenjavi (citrusi, jagode, paprika, …), omega 3 maščobnih kislin (tudi v ribah in oreščkih), antioksidantov, soje …

Prehranska dopolnila

Sestavine prehranskih dopolnil s kolagenom so živalskega izvora. Obstaja več tipov kolagena – najpogosteje uporabljeni so tip I, II in III. Prehranska dopolnila s kolagenom za kožo večinoma (ne pa vedno) vsebujejo tip I in/ali tip III (ta dva tipa najpogosteje najdemo v tetivah, koži in sklepih), prehranska dopolnila, namenjena sklepom pa vsebujejo tip II – najpogosteje najden v hrustancu.

Hidroliziran kolagen

Hidroliziran kolagen je kolagen, ki so ga »razbili« na manjše delce (z vročino ali encimi) oz. peptide (spojine dveh ali več aminokislinskih ostankov). Peptidi se lažje absorbirajo in jih lahko pomešamo v hladne in tople tekočine.

Delno hidroliziran kolagen poznamo kot želatino, ki se topi le v topli (vroči) vodi.

Več študij na živalih je dokazalo, da uživanje prehranskih dopolnil s kolagenom lahko pomaga pri ohranjanju in povečanju gostote kože.

Študije

Študije s prostovoljci pa so dokazale manjše zmanjšanje gub (10% – 20%), ki je posledica povečanja gostote, elastičnosti in večje hidracije kože. Dnevni vnos je bil 1g – 10g, vendar so predvidoma odmerki manjši od teh dovolj (cca. 2,5 g). Kolagen je bil pridobljen iz prašičev in rib.

V različnih študijah so tako dokazovali pozitiven vpliv na zmanjšanje gub, zmanjšanje celulita … Za opazen učinek so prostovoljci kolagen uživali 3 – 6 mesecev. Večji učinek so opazili pri starejših od 50 let in na koži, ki je bila izpostavljena soncu (npr. lica). Sočasno jemanje vitamina C (500 mg) ni dokazano povečalo teh učinkov.

Nekaj manjših študij je dokazovalo izboljšanje celjenja preležanin, opeklin in bolečin v sklepih. Za dokaz so potrebne kvalitetnejše študije.

Obstaja nekaj dokazov, da lahko kolagen hkrati z vadbo poveča mišično moč pri starejših. Seveda se enak učinek doseže tudi z uživanjem drugih virov proteinov. Če iščete prehransko dopolnilo za tvorbo mišic, se svetuje proteinski prašek, saj kolagen ne vsebuje veliko ostalih aminokislin (valin, levcin, izolevcin), ki so potrebne za tvorbo mišic.

Na kaj moramo biti pozorni pri kupovanju prehranskih dopolnil s kolagenom?

Na splošno se prehranska dopolnila s kolagenom dobro prenašajo. Pri občutljivih posameznikih lahko pride do gastrointestinalnih težav, glavobola, nespečnosti, zmanjšanega apetita, kožnih izpuščajev. Bili so tudi primeri povečanja jetrnih encimov.

Osebe, alergične na jajca, se morajo izogibati kolagenu, katerega vir so jajčne membrane. Pri alergiji na ribe se je potrebno izogibati kolagenu, pridobljenem iz rib. Nekateri kolageni lahko vsebujejo sledi oz. ostanke sulfitov.

Za več nasvetov smo vam na voljo v naši lekarni.

Tjaša Flere Pušnik, mag. farm., spec.

Lekarna Pušnik Trbovlje

(Povzeto po knjigi Minerali, vitamini in druge izbrane snovi, ki je izšla pri SFD.)