Na predvečer dneva slovenskih rudarjev se je zaključil letošnji tretji Kamerat. Še zadnje filmske projekcije v rudniškem rovu ter v nekdanji kompresorski postaji, kjer je potekala tudi okrogla miza o položaju žensk v filmski industriji, so v nedeljo sklenile edini festival delavskega filma v Sloveniji in širši regiji.
Na zadnji, četrti festivalski dan je bil premierno v Sloveniji prikazan edini ukrajinski film med 22 festivalskimi Kakofonija Donbasa. Dokumentarni film izhaja iz kritike politične instrumentalizacije delavstva in popelje prek množične, teden dni trajajoče stavke rudarjev julija 1989, ki so jo podprli tudi drugi delavci, vse do usode te vzhodnoukrajinske pokrajine danes.
»Zagotovo sem raje nagrajena, ker sem naredila dober film, ne pa zato, ker sem določenega spola,« je pojasnila Špela Čadež, a vendar opozorila na pomen tega, da se krepi družbena občutljivost za enakopravnejše pogoje, priložnosti in spodbude za vse filmske ustvarjalke in ustvarjalce. »Da, raje imam vloge, pri katerih je jasno, da nisem zgolj okrasek,« je poudarila Katarina Čas pomen tega, da filmi presežejo stereotipno patriarhalne prikaze družbenih vlog in razmerij moči. Slađana Vide pa je spomnila na pogum, ki je pomemben, da se oseba poda na določeno pot, še posebej poklicno, ki hkrati zahteva težke, pionirske korake.
Vodja festivala Nina Kavzar je povedala, da hrastniški festival delavskega filma Kamerat morda res šteje šele tri leta, a gradi na tovariški solidarnosti kameratstva in delavskih bojih, ki trajajo že desetletja – naslednje leto bo nenazadnje obeležilo devetdeseto obletnico gladovne stavke zasavskih rudarjev, ki so jih leta 1934 podprli tudi drugi delavke in delavci v regiji v boju za boljše delovne in življenjske pogoje, ter deseto obletnico zadnje stavke zasavskih rudarjev. Z ohranjanjem življenja v prostorih, kjer so si preživetje prigarali tisoči, skrbi festival Kamerat prav za to, da se sliši glas večine, izkušnje in usode delavk ter delavcev.
Savus
Foto: Julia Pristovnik