Ta teden smo že pisali o projektu Prostofer, ki ga uvajajo v hrastniški občini. Na Občino Hrastnik smo poslali dodatna vprašanja, prav tako na Obrtno zbornico Hrastnik. Predvsem nas je zanimalo, koliko stane takšen projekt občino in to, ali je takšen način prevoza nelojalna konkurenca taksi dejavnosti v občini. Na območju občine Hrastnik so uradno registrirani trije taksisti, dva izmed teh sta člana Obrtne zbornice.
Za projekt nekaj tisoč evrov
Najprej o tem, koliko denarja bo Občina Hrastnik namenila za Prostofer. Na vprašanje o nakupu vozila so iz Občine odgovorili: »Občina Hrastnik zaradi zasedenosti obeh avtomobilov v dopoldanskem času ne more uporabiti obstoječega avta iz svojega avtoparka, zato smo v proračunu za leto 2021 rezervirali sredstva v višini 10 tisoč evrov za nakup avtomobila izključno za potrebe projekta.« Za obveščanje javnosti bo Občina uporabila družbeno omrežje Facebook ter občinski časopis, ki ga prejmejo vsa hrastniška gospodinjstva. Prav tako so se pisno obrnili na društva v občini.
»Občina bo podpisala pogodbo z Zlato mrežo za projekt Prostofer. Celotna organizacija poteka preko Zlate mreže, občina pa dobi aplikacijo, kjer lahko spremlja vsak opravljen prevoz oz. zasedenost. Občina bo pokrila delovanje klicnega centra Prostofer, ki je v domeni Zlate mreže, prav tako je strošek občine zavarovanje ter gorivo. Za te namene bomo v letu 2021 namenili 4.900 evrov. Kasko zavarovanje ter zavarovanje voznika in sopotnikov je med 700 in 1000 €/letno (odvisno je od vrednosti vozila in zavarovalnice, popustov …), poiskali bomo seveda najugodnejšega ponudnika zavarovanja,« pravijo okrog stroškov na Občini Hrastnik.
O projektu oziroma brezplačnih prevozih smo povprašali tudi Obrtno zbornico Hrastnik. Njihov odgovor: »Absolutno se strinjamo in podpiramo brezplačne prevoze za starostnike, saj so najranljivejša skupina v našem okolju, zato jim je potrebno posvečati vso pozornost, pomagati v vseh mogočih oblikah, tudi s prevozi od točke A do točke B, pomočjo – prenosom nakupljenega blaga iz trgovine do vozila in do doma, spremljanja osebe do zdravnika, trgovine, večkrat s pogovorom nuditi tudi socialno oporo, …«
Organizacija Prostoferja
Kdo bo izbiral prostovoljce? Bodo zanje pripravili kakšne uvajalne tečaje? Kako bodo preverjali njihovo ustrezno znanje za različne pomoči (nakupi, spremstvo pri zdravnikih, druge pomoči …) in kako za sposobnost opravljanja taksi službe? Na Občini Hrastnik pravijo: »Prostovoljci se lahko prijavijo na Občini Hrastnik. Vsa usposabljanja pa opravi Zlata mreža z vsemi prijavljenimi prostovoljci.«
Prostovoljci za svoje dežurstvo ne bodo nagrajeni. »To so prostovoljci, ki svoj prosti čas namenjajo pomoči drugim. Prostovoljci jim omogočajo lažjo dostopnost do zdravniške oskrbe, brezplačne prevoze do javnih ustanov, trgovinskih centrov in pri tem nimajo nobenih stroškov. Zlata mreža ne deluje na princip dežurstva. Vsi prevozi so s strani klicnega centra najavljeni 3 dni pred prevozom in se vedno poišče prostovoljca, ki ima v danem terminu čas,« pojasnjujejo na Občini Hrastnik.
In kdo je upravičen do prevoza s Prostoferjem? Kako bodo preverjali upravičenost uporabnikov do brezplačnega prevoza? Občina Hrastnik: »Prostofer je namenjen vsem tistim starejšim, ki ne vozijo sami, nimajo sorodnikov in imajo nizke mesečne dohodke. Po izkušnjah drugih občin do zlorab ne prihaja. V primeru, da se bo zaznala zloraba, bomo pri pristojnih organih zahtevali dokazila.«
Koliko prevozov na dan?
Pa še odgovor na vprašanje koliko prevozov na dan ali na mesec s Prostoferjem pričakujejo v občini? Občina: »Upamo, da bo teh prevozov čim več, saj je namen pomagati starejšim k večji mobilnosti in dostopnosti, jim omogočiti večjo socialno vključenost, medsebojno povezovanje, medsebojno pomoč, boljšo kvaliteto življenja v tretjem življenjskem obdobju, da čim dlje lahko ostanejo doma (čim kasnejši odhod v dom za ostarele). Je pa število prevozov na dan v tem trenutku nemogoče napovedati, lahko samo rečemo, da je zanimanje zelo veliko. Če bo za isti termin več prijavljenih prevozov, bodo imeli prednost tisti, ki bodo naročeni pri zdravniku oz. imeli določeno uro obiska pri drugih organih.«
Hrastniški taksisti v enem dnevu opravijo različno število prevozov (lahko 20-60). Pravijo, da bi za preživetje morali opraviti okrog 80 voženj. Cena prevoza na najbolj standardni relaciji (center Hrastnika – pokopališče Dol) je med 1,5 € in 2,00 €.
Dialog ni potreben – je potreben
Na občini pojasnjujejo, da se o tej ponudbi niso pogovarjali z Obrtno zbornico Hrastnik in hrastniškimi taksisti. »Ne, ker taksisti ne nudijo brezplačnih prevozov,« je bil njihov kratek odgovor. Na Obrtni zbornici Hrastnik pa so o tem povedali: »Za uveljavljanje delovanja Prostoferja v hrastniški občini smo bili opozorjeni s strani javnosti, kasneje smo o nameri izvedeli v medijih. Občina nas kot predstavnike mikro in malih podjetnikov in obrtnikov o tej nameri posebej ni obvestila ali se kakorkoli posvetovala o različnih možnostih nudenja oblike pomoči, npr. s koriščenjem in aktiviranjem že obstoječih akterjev za izvajanje te dejavnosti.«
Nelojalna konkurenca?
Na vprašanje, če je morda Prostofer nelojalna konkurenca taksistom v občini, so na Občini Hrastnik odgovorili: »Projekt Prostofer v nobenem primeru ni nelojalna konkurenca. Zlata mreža je registrirana kot humanitarna organizacija in opravlja izključno brezplačne prevoze. Projekt Prostofer je namenjen izboljšanju trajnostne mobilnosti na socialnem področju in je namenjen starejšim uporabnikom, ki so ranljiva skupina in jim s tem projektom skupaj s prostovoljci pomaga k aktivnemu preživljanju starosti.«
Na Obrtni zbornici Hrastnik je mnenje drugačno: »Za taksiste to zagotovo predstavlja nelojalno konkurenco, saj tudi vsi taksisti v okviru svoje dejavnosti svojim strankam pomagajo npr. pri prenašanju in dostavi nakupljenih živil, prenosu plinskih jeklenk, prevozu osebe do zdravnika in spremljanju do čakalnice, kjer jih tudi počakajo oz. se vrnejo po stranko za prevoz nazaj do doma, tako da je oseba brez dodatnega stresa in skrbi, kako priti domov, itd. … Po pričanju taksistov teh uslug svojim strankam nikoli ne zaračunavajo in jih opravljajo popolnoma prostovoljno in z dobro voljo, z namenom, da priskočijo na pomoč pomoči potrebnim, s tem pa si seveda za svojo dejavnost ustvarjajo tudi dobro ime.«
Propad taksistov?
Še več, OZH je mnenja, da bodo z uveljavitvijo Prostoferja taksisti pri že tako okrnjenem številu strank zavoljo majhnosti območja zagotovo čutili upad njihovega obsega dela. Eden izmed taksistov pa to vidi kot propad svojega podjetja.
»Menimo, da je potrebno za nudenje takšnih storitev, ki jih želi uvesti občina, najprej koristiti že obstoječe kapacitete, ter tako omogočiti razvoj in ne zaviranje razvoja mikro in malega podjetništva v občini. Sistem pomoči, ki jo nudi Prostofer, bi lahko vzpostavili s taksisti, ki trenutno delujejo na našem območju. S tem bi zagotovili obstoj obstoječih kapacitet ter dali možnost za zaposlitev dodatne osebe, oz. bi to lahko bila poslovna priložnost za novoustanovljeno podjetje. S tem bi občina pokazala tudi dodatno aktivnost k spodbujanju razvoja mikro in malega gospodarstva in ne nasprotno.«
Taksisti ogorčeni
Taksisti so ogorčeni, pravijo, da so bili že z brezplačnimi avtobusnimi prevozi za upokojence ob del strank, ob uvedbi sistema Prostofer pa bo ogrožen njihov obstoj, ter navsezadnje njihove družine …
»Samostojne podjetnike je potrebno spodbujati in jim nuditi ugodno podjetniško okolje. Zavedati se je potrebno da vsak samostojni podjetnik kruh služi s »svojimi rokami« in ustvarja dodatno vrednost v okolju. Občina pa mora gledati tudi iz vidika, da takšna oseba kot brezposelni ni na plečih občine ali države,« so še zapisali na Obrtni zbornici Hrastnik.
Savus
Foto: arhiv Savus
Pogoji za opravljanje taksi prevozov potnikov
Zakon o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-2) določa pogoje in način opravljanja prevozov potnikov in blaga v notranjem in mednarodnem cestnem prometu. Licenca je dovoljenje za izvajanje prevozov potnikov in blaga v notranjem cestnem prometu. Pravica za opravljanje dejavnosti cestnega prevoza potnikov ali blaga v mednarodnem cestnem prometu se pridobi z licenco Skupnosti. Licenca Skupnosti velja tudi za izvajanje prevozov v notranjem cestnem prometu.
Pogoji za izdajo licence so:
- imeti dober ugled
- imeti ustrezen finančni položaj
- Oseba, ki želi opravljati dejavnost prevozništva, mora imeti na voljo kapital in rezerve v višini najmanj 9000 evrov za prvo motorno vozilo in 5000 evrov za vsako naslednje vozilo. Za opravljanje prevoza potnikov z vozili, ki imajo poleg voznikovega sedeža največ 8 sedežev, mora imeti oseba kapital in rezerve v višini 3000 evrov za prvo motorno vozilo in 1500 evrov za vsako naslednje vozilo.
- izpolnjevati pogoj glede strokovne usposobljenostiupravljavca prevozov
- biti lastnik vsaj enega v Republiki Sloveniji registriranega motornega vozila za posamezne vrste prevozov ali imeti pravico uporabe tega vozila na podlagi najemne oziroma zakupne pogodbe ali lizing pogodbe.
- poravnane mora imeti vse davčne obveznosti in prispevke za socialno varnost (le v primeru izdaje nacionalne licence)
Zgoraj navedeno mora izpolnjevati podjetje , če želi pridobiti licenco, s tem pa izpolni zahteve za opravljanje te dejavnosti.
Voznik mora imeti veljavno vozniško dovoljenje in v podjetju biti zaposlen.