Opus Laibachovih umetnin Rdeči revirji + črni križ je podjetje Dewesoft kupilo in razdelilo med tri zasavske občine: Trbovlje, Zagorje in Hrastnik, hkrati pa je glasbeni skupini razvilo tehnično rešitev za njihov interaktivni zvočni monolit imenovan Assimilator. Ta je trenutno razstavljen v galeriji Lauba (Zagreb, Hrvaška) v sklopu poletne razstave Auddtellung! Laibach Kunst: Unternehmen Barbarossa + Assimilator.
Pred več kot dvesto petdesetimi leti je Zasavje zaradi črnega zlata – premoga doživelo gospodarski razcvet in postalo glavno središče slovenske industrije. Podjetja z več kot 2000 zaposlenimi so izkopavala premog, kar je v Zasavje privabilo ljudi iz različnih koncev Slovenije in Evrope.
Duh pridnih rudarskih ljudi je v teh krajih še vedno zelo živ. Pionirski ponos, pomešan z držo “dejmo to naredit!”, ostaja gonilo napredka, nekdanja osrednja rudarska regija v Sloveniji pa je danes v dobi preobrazbe.
Podjetje Dewesoft je vrnilo v Zasavje Laibachove umetnine starih zasavskih tovarn. Na koncu bodo te združene v Mestu Akrobatov, do dokončanja gradnje pa bodo na ogled v Delavskih domovih občin Trbovlje, Zagorja in Hrastnika kot simbolična gesta povezovanja Zasavja pred izgradnjo tehnološkega parka Mesta Akrobatov. Gre za industrijske pejsaže s tovarniškimi in rudniškimi objekti v proletarskih rdečih revirjih, zlasti v Trbovljah, mestu z revolucionarno preteklostjo upora in domačemu kraju skupine Laibach.
Laibach: Rdeči revirji + črni križ
Preobrazba Zasavja – korenita sprememba iz jugoslovanske socialistične industrijske trdnjave skozi gospodarski in družbeni zaton v izziv ponovnega rojstva, novega reda in identitete – je na nek način izražena skozi celoten opus ustvarjanja trboveljskih Laibachov. Pri svojem ustvarjanju uporabljajo močno simboliko, ki je razstavljena na vidnih mestih po celem svetu.
Skupina Laibach je motive Rdečih revirjev, kakor se imenuje industrijski bazen Slovenije v zasavski regiji, ki zajema mesta Trbovlje, Zagorje in Hrastnik, prvič predstavila že leta 1980 v Delavskem domu Trbovlje – na razstavi, ki se ni zgodila (ker jo je lokalna, občinska oblast, takrat prepovedala). Pozneje je iste motive Laibach predstavil na svojih zgodnjih razstavah v Beogradu (Srećna galerija, 1981), v Ljubljani (Galerija Škuc, 1982) in v Zagrebu (Galerija PM, 1983).
Različne variacije Rdečih revirjev je skupina v naslednjih desetletjih prikazala še na nekaterih svojih večjih razstavah. Tako je leta 2009 osem motivov odtisnila na aluminijeve plošče in jih predstavila na retrospektivah svojih vizualnih del v Ľodzu (Muzeum Sztuki, 2009), v Mariboru (UGM, 2011), v Zagrebu (HDLU, 2011), v Olomoucu (Galerija Caesar, 2016) in še na nekaterih galerijskih prizoriščih. Ob svoji tridesetletnici, leta 2010, ki jo je Laibach obeležil v Delavskem domu Trbovlje s tridnevnim simpozijem in dvema koncertoma, je skupina predstavila tudi unikatno prostorsko instalacijo, naslovljeno Rdeči revirji + črni križ, kjer je 12 originalnih linorezov z motivi revirjev povečala na velikost 300 x 300 cm in jih v dveh vrstah razporedila v zgornjem foyerju Delavskega doma, tako da so, skupaj z velikim mozaikom, izdelanim po eni prvih Laibach slik, ustvarjali nadvse sakralno vzdušje.
Savus
Foto: Dewesoft