Rožni koren ali rodiola (Rhodioloa rosea L.) je zdravilna rastlina, ki uspeva v vzhodni Evropi (Sibirija), Aziji in v določenih obalnih in gorskih predelih Združenih držav Amerike. Nekateri ga imenujejo tudi novi ginseng zaradi podobnih adaptogenih lastnosti.

To, da je neka zdravilna rastlina adaptogena, pomeni to, da pomaga telesu lažje premagovati različne psihične in fizično naporne pripetljaje. Rožni koren nabirajo prosto rastočega v naravi in se prideluje v zelo majhnem številu, zato morate biti pozorni, kakšen izdelek boste kupili, saj mnogi proizvajalci uporabijo sorodne vrste rožnega korena.

Rozavini (rozin, rozarin in rozavin) so skupina snovi, ki jih najdemo v korenini rožnega korena. Te snovi so značilne za rožni koren in po teh snoveh ga razlikujemo od ostalih sorodnih vrst. Korenina vsebuje tudi snov  salidrozid, ki naj bi sama ali v kombinaciji z rozavini delovala kot antidepresiv.

Opravljenih je bilo več raziskav o dobrodejnih lastnostih rožnega korena. Pri raziskavi, kjer so preverjali antidepresivni učinek rožnega korena, se je po 6 tednih izboljšala blaga do srednje težka depresija v primerjavi s placebom. Jemanje rožnega korena je izboljšalo tudi nespečnost in čustveno stabilnost, po koncu študije pa so preiskovanci ugotovili, da imajo tudi boljšo samopodobo. V drugi študiji so primerjali izvleček rožnega korena, zdravilne učinkovine (antidepresiv) sertralina in placeba – rožni koren je bil manj učinkovit kot sertralin, ampak so preiskovanci poročali o manj neželenih učinkih. Ne vemo še čisto natančno, kako rožni koren izboljša simptome depresije, so pa za učinek pomembne vse snovi v rožnem korenu (sinergijski učinek) v primerjavi s posameznimi snovmi.

Opravili so tudi dve manjši študiji o učinkovitosti rožnega korena pri tesnobi. Preiskovanci so dvakrat na dan jemali rožni koren in so poročali o izboljšanju tesnobe in boljšem počutju v primerjavi s tistimi, ki ga niso jemali.

Raziskovali so tudi, kako vpliva rožni koren na fizično in psihično utrujenost. Rezultati raziskav so bili različni in ker študije niso bile izvedene na pravilen način, ki bi nedvoumno dokazal pozitivne učinke, zaenkrat ne moremo trditi, da bi lahko rožni koren uporabili za izboljšanje mentalne in fizične kondicije.

Če se odločite za nakup izvlečka rožnega korena, bodite pozorni, katerega proizvajalca izberete. Pri preverjanju snovi, ki jih naj bi vseboval ekstrakt rožnega korena, so v Veliki Britaniji ugotovili, da 20% prehranskih dopolnil ni vsebovalo ključne snovi – rozavina.

Priporočamo jemanje dveh kapsul na dan, 400 mg, razdeljenih na dva odmerka (oz. odmerjanje med 200mg in 680mg na dan).

Tjaša Cevzar, mag. farm.

Lekarna Pušnik Trbovlje

Viri: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Rosenrot_og_m%C3%A5segg.jpg/800px-Rosenrot_og_m%C3%A5segg.jpg, 22.12.2020

https://www.consumerlab.com/reviews/rhodiola-supplements/rhodiola/, 22.12.2020