Zaključil se je drugi sklop usposabljanja indijskih pilotov in tehnikov za upravljanje letal, ki jih je indijskim vojaškim silam dobavilo podjetje Pipistrel. Pipistrel je Indijcem dobavil kar 194 letal, kar velja za največje naročilo v kategoriji ultralahkih letal v zgodovini. Indijcem pa je svoje znanje in izkušnje predajala ekipa, ki jo je vodil učitelj letenja iz Trbovelj, profesor Sašo Knez, vodja šolanja v Aeronavtu, ki izvaja program Pipistrel Academy. Z njim sta pilote v Indiji usposabljala učitelja letenja Valter Faganel in Trboveljčan, Tadej Špitalar, sicer vršilec dolžnosti direktorja Regionalne razvojne agencije Zasavje.
Usposabljanje je potekalo v vojaški letalski bazi Hindan na obrobju New Delhija. V bazi se nahajajo vrtci, šole, trgovine, športni objekti. Šolanje je potekalo slabe štiri tedne, za vsako od skupin po dva tedna. Sašo Knez je bil kot vodja ves čas v Indiji, Tadej Špitalar je usposabljal prvo skupino dva tedna. Kot je povedal Špitalar, je bil pozitivno presenečen, da so imeli vsi piloti zelo “defenzivni” pristop med prešolanjem na tip letala Pipistrel Garud. »Pričakoval sem,« je dejal Špitalar, »da bodo, glede na bogate letalske izkušnje in glede na to, da gre pri Pipistrelovih letalih za ultralahko kategorijo, prešolanje jemali bolj z “levo roko”. Vsaj kdo izmed njih. Bilo je ravno nasprotno. Obenem je bilo od prvega dne prisotno medsebojno spoštovanje, ki je ob zaključku preraslo v prijateljstvo. Za razliko od Slovenije, zavisti med piloti ni bilo čutiti, vsi so bili veseli sprotnega napredka in končnega uspeha kolegov pilotov.«
Sašo Knez pa je dejal: »Šolali smo izkušene pilote in učitelje letenja, saj ima večina med njimi čin polkovnika ali podpolkovnika. Pridružil se jim je tudi inšpektor varnosti letenja za nadzvočna letala za celotno Indijo, ki ima generalski čin. Prva skupina je bila zahtevna, saj je imela vsaj polovica pilotov helikoptersko ozadje in so z letali leteli nazadnje »enkrat v devetdesetih«. Ostala polovica so bili piloti lovcev in transportnih letal. Ti posamezniki so inteligentni, disciplinirani, delajo in živijo v dobro urejenem sistemu, ki jih uvršča v sam vrh zelo hierarhične indijske družbe. So smetana indijske družbe.«
Glede na varnost v zraku in letalske nesreče v Sloveniji, je Tadej Špitalar poudaril, da je za nesreče še vedno najpogostejši vzrok človeški faktor. »Ravno zato mi je bil “defenzivni” pristop indijskih kolegov pilotov všeč. V zraku smo ljudje vedno gosti in tega se moramo letalci zavedati vsakič, ko odletimo pod nebo. Sicer pa so postopki v letalstvu pri nas standardizirani v skladu z mednarodnimi standardi in po številu nesreč na srečo ne izstopamo.«
Usposabljanje indijskih pilotov še ni zaključeno. Zadnja faza bo potekala predvidoma leta 2018.
Tatjana Polanc Kolander