Hrana je v prazničnem času pogosto kalorično prebogata, vsebuje veliko maščob in sladkorja ter je osiromašena z vlakninami, ki pripomorejo k dobri prebavi. Naša prebavila se težko spopadajo s presežkom hrane, kar se lahko kaže kot občutek napihnjenosti, zgage ali zaprtosti.

Napihnjenost in vetrovi

Ljudje pogosto tožijo zaradi težav z napihnjenostjo in vetrovi. Te težave so lahko posledica hrane in pijače, ki vsebujejo kvas, sladkor in alkohol. V črevesju prekomerno spodbudijo proces fermentacije, pri kateri pospešeno nastajajo plini, zaradi katerih imamo občutek napihnjenosti. Stanje lahko še poslabša uživanje gaziranih pijač. Uživanje te vrste hrane in pijač je smiselno vsaj nekoliko omejiti. Pogosto so težave lahko tudi posledica preobčutljivosti na neko snov v hrani. Poskušajte ugotoviti, katera hrana vam povzroča težave in se jo v prihodnosti izogibajte. V primeru, da težave kljub temu nastopijo, si jih lahko lajšamo z uživanjem probiotičnih jogurtov ali drugih probiotičnih pripravkov.

Zgaga

Večini je verjetno dobro poznan tudi neprijeten pekoč občutek zgage, ki jo povzroča zatekanje želodčne kisline navzgor v požiralnik. Med glavnimi krivci so predvsem hrana z veliko maščobami, ki se dolgo zadržuje v želodcu, ter gazirane pijače, ki ustvarjajo dodaten pritisk. Pomagamo si lahko z zdravili za nevtralizacijo ali regulacijo izločanja kisline ter z zeliščnimi pripravki za spodbuditev prebave.  Težave z zgago lahko preprečimo ali omejimo z uživanjem manjših obrokov hrane, izogibanjem pitja gaziranih pijač ter spanjem s privzdignjenim vzglavnikom.

Zaprtost

Zelo pogosta težava, ki se lahko pojavi kot posledica nezdravega prehranjevanja, je tudi zaprtost. Naše črevo potrebuje za dobro delovanje zadostno količino prehranskih vlaknin, ki pa jih v sodobnem načinu prehranjevanja pogosto primanjkuje. Stanje lahko še poslabša nezadostno pitje vode in pomanjkanje fizične aktivnosti. Zato si le privoščimo kakšen kos zelenjave ali sadja več, prosti čas pa namesto poležavanja doma izkoristimo za aktivnosti v naravi. Če zgornji ukrepi ne zadostujejo, lahko stanja akutne zaprtosti lajšamo tudi z različnimi vrstami odvajal. O izbiri najprimernejšega pripravka ali zdravila za lajšanje vaših težav se posvetujte z osebnim zdravnikom ali farmacevtom.

Velja opozoriti

Naj povzamemo še nekaj nasvetov, ki vam bodo nedvomno vsaj nekoliko olajšali nevšečnosti. Prehranjujte se zmerno, v  več manjših obrokih.  Pijte veliko tekočine, ki je pogosto lahko tudi ključ do boljšega počutja. Poleg tega pa hrana zaradi tekočine nabrekne, zato imamo hitreje občutek sitosti. Poskusite se upreti  sladkarijam, ki ne potešijo lakote, ampak še bolj spodbudijo apetit.  Če ste nagnjeni k težavam z želodcem, se izogibajte alkoholu, mastni hrani, kavi in nikotinu, ki težave še poslabšajo. Vsekakor pa v primeru dlje časa trajajočih težav ali bolečin v trebuhu ne odlašajte in se posvetujte z osebnim zdravnikom ali farmacevtom.

Tomaž Lokar, mag. farm.

Zasavske lekarne trbovlje logotip Color-mali