Vam je ta opis znan? Morda bolj poznate trditev v nasprotni smeri, ko vam prijatelj reče, da ima same mladiče okoli sebe v službi? Delovno mesto doživlja številne generacijske spremembe, ko se generacija “babyboomerjev” upokojuje, na trgu delovne sile pa so že Z-jevci (predstavniki generacije Z). To predstavlja izziv za delodajalce, ki se trudijo uravnotežiti interese teh dveh skupin zaposlenih oziroma tudi še drugih generacijskih skupin. Prav poseben izziv pa je tudi medsebojna komunikacija med sodelavci. Se sploh poslušamo, se slišimo med seboj, se razumemo? Če je temu tako, zagotovo pridobimo vsi!
Razlike v vrednotah in prioritetah med generacijami so precejšnje ter vplivajo tudi na stvari in lastnosti, ki jih zaposleni iščejo in cenijo v službenem okolju. Zdi se, da ti različni nabori vrednot veljajo skoraj za celotno generacijo, kljub razlikam v lokaciji ali razlikam pri posameznem delodajalcu. En primer je koncept ravnotežja med delom in zasebnim življenjem. Od tega pridobimo in smo zadovoljni lahko vsi. Prav tako je z vračanjem upokojencev v delovno okolje – v obsegu kot ga določa zakonodaja in na način, ki ustreza podjetju – je lahko mnogo koristi za delodajalca, za sodelavce in za upokojenega sodelavca, ki pride nazaj v delovno okolje.
Številne koristi sodelovanja z že upokojenimi sodelavci
Upokojenci, ki se vračajo med delovno silo, torej med delovno intenzivno populacijo, to počnejo večinoma zato, ker si to želijo in ne zato, ker bi morali. Da, nekateri tudi zato, ker so primorani pridobiti več finančnih sredstev, kot bi jim jih sicer pripadalo takoj po formalni upokojitvi. V precejšnji meri pa izhaja njihova motivacija iz njihovih psiholoških in socioloških potreb. Poleg svojega pozitivnega odnosa do delovnega okolja, do delodajalca in njegovih politik, do vodij in do sodelavcev se lahko še vedno dovolj hitro učijo ali kompetentno predajajo svoje znanje in izkušnje, saj so že delali za (podobno) podjetje. Imajo tudi recimo temu zrelo perspektivo, so v razmeroma stabilnem življenjskem obdobju in so ponavadi tudi navdušeni nad vrnitvijo na delo.
Delodajalec lahko s tem pridobi motiviranega in zelo izkušenega sodelavca, lahko tudi zelo lojalnega oziroma zavzetega sodelavca. Po drugi pa na primer upokojenec, ki je vključen v tovrsten proces lahko pridobi dodatna finančna sredstva, dodatno si gradi občutek vrednosti ter z močnim zagonom še vedno lahko močno doprinese družbi, organizaciji ali podjetju, gradi in širi občutek pripadnosti, ipd.
Ste že upokojeni? Menite, da imate še energijo in znanje, ki lahko koristi vašemu nekdanjemu ali kateremukoli drugemu podjetju? Preverite! Še vedno velja, da upokojenec lahko začasno ali občasno delo opravlja pri več delodajalcih hkrati, vendar v seštevku ne sme preseči predpisane omejitve glede števila ur in višine dohodka – v koledarskem letu 2022 zaslužek tako ne sme presegati 8.639,07 Eur.
Bi bili mentor “mladiču”?
Brez dvoma ste starejši sodelavci zaupanja vreden vir in kanal za prenos kulture in vrednot podjetja, še posebej, če ste bili v tem istem podjetju zaposleni že pred upokojitvijo. Mladim v podjetju lahko pokažete širšo sliko področja dela, povezave med posameznimi nalogami ali aktivnostmi, med postopki ali procesi ter povezave med posameznimi področji. Pokažete lahko mladim, kako so lahko še boljši, še bolj učinkoviti. In če vaše znanje nadgradijo s svojo inovativnostjo in mladostnim pristopom, je cilj dosežen. Pridobite vsi – tudi podjetje. Starejši lahko tudi uspešno prevzamete vlogo tistega pomembnega »svetovalca« ali “coacha”, ki zna poslušati, ki zna spodbujati, ki zna preusmeriti v pravo smer in ki je tudi zaradi svojega staleža zaupanja vreden.
Ena od prednosti več generacij v timih je možnost prenosa znanja v obe smeri
Mladi, če je v vašem timu starejša oseba – bodite odprti za sodelovanje, čim prej pometite predsodke pod preprogo. Presenečeni boste, koliko lahko pridobite. Ob tem ne pozabite na spoštovanje, saj avtoriteta starejših na delovnem mestu najbolj pogosto izhaja iz mnogih in raznovrstnih izkušenj ter pridobljenega znanja, modrosti in osebnostne zrelosti, ne pa toliko iz pozicije moči.
Alenka Kraljič, psihologinja in direktorica operativnega poslovanja v kadrovski družbi Trenkwalder
Foto: Trenkwalder