Magnezij je izredno pomemben mineral, ki pogojuje naše zdravje. Velikokrat se niti ne zavedamo, da je vzrok nekaterih zdravstvenih težav ravno pomanjkanje magnezija v našem telesu.
Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) je odobrila naslednje znanstvene trditve, ki veljajo za prehranska dopolnila z magnezijem:

  • prispeva k zmanjšanju utrujenosti in izčrpanosti,
  • prispeva k ravnotežju elektrolitov,
  • prispeva k sproščanju energije pri presnovi,
  • prispeva k delovanju živčnega sistema,
  • prispeva k delovanju mišic,
  • ima vlogo pri sintezi beljakovin,
  • prispeva k normalnemu psihološkemu delovanju,
  • prispeva k ohranjanju zdravih kosti,
  • prispeva k ohranjanju zdravih zob,
  • ima vlogo pri delitvi celic.

Vnos magnezija v naše telo s prehrano je dandanes manjši, kot je bil nekoč. Do pomanjkanja lahko prihaja zaradi neuravnotežene prehrane z veliko sladkorja, maščobami. Dejstvo je, da tudi neustrezna industrijska pridelava vpliva na osiromašenje magnezija v naši prehrani.

Do pomanjkanja magnezija v telesu lahko pride zaradi driske, bruhanja, alkohola, bolezni ščitnice in sladkorne bolezni, kot tudi zaradi uporabe nekaterih zdravil (diuretiki, digoksin, nekaterih antibiotikov, zdravil za zdravljenje rakavih obolenj, dolgotrajne uporabe odvajal in zaviralcev izločanja želodčne kisline (zaviralci protonske črpalke)).

Dnevno naj bi odrasla oseba zaužila od 300 do 400 mg magnezija. Pomanjkanje narašča s starostjo in je izrazitejše pri moških. Obenem pa je potreba po magneziju večja pri ljudeh, ki so pogosto podvrženi stresu, ter tudi pri migrenah in glavobolu.

Večji vnos magnezija potrebujejo aktivni športniki, kot tudi bolj resni rekreativci, zaradi velike mišične dejavnosti in povečanja izgub z znojem. Magnezij zaužijte po fizičnem naporu, saj lahko visok odmerek povzroči rahel odvajalni učinek, kar lahko neprijetno preseneti vašo športno aktivnost.

Zvišana koncentracija magnezija v telesu je redka, previdnost pa je potrebna pri bolnikih z ledvično odpovedjo. Pomanjkanje magnezija vpliva tudi na ravnovesje ostalih mineralov, kot sta kalij in kalcij.

Ali potrebujem več magnezija?

Znaki, na katere moramo biti pozorni:

  • mišični krči: krči mišic obraza, vratu in lopatic, vzdolž celotne hrbtenice, v področju želodca in črevesja, sečnih poti, maternice, stegen, meč podplatov in prstov na nogi,
  • nespečnost, razdražljivost, utrujenost, motnje spomina in koncentracije,
  • glavobol in migrene,
  • motnje v delovanju srca.

Največ magnezija vsebujejo zelenolistna zelenjava, stročnice, oreščki, polnozrnate žitarice, banane in ribe. Prisoten je tudi v mineralnih vodah. Če magnezija z raznoliko prehrano ne vnesemo dovolj, vnos povečamo s prehranskimi dopolnili z magnezijem. V naše telo se absorbira približno 40 do 50 odstotkov zaužitega magnezija, absorpcijo pa lahko zavirajo fitati (npr. v ovojnicah semen in otrobih) in fosfati, ki so prisotni v nekaterih živilih. Nekatere magnezijeve soli (npr. citrat) se nekoliko bolj absorbirajo v telesu kot druge (karbonat, oksid, klorid, …). Na voljo so prehranska dopolnila (tablete, kapsule, granulati, šumeče tablete) ter kozmetični izdelki (geli, kreme in olja), ki vsebujejo magnezij.

Marko Jurič, mag. farm.

www.lekarna-pusnik.si