Umetna inteligenca (UI) se pojavlja že skorajda dnevno tudi v naših medsebojnih pogovorih. Res je, da ima vpliv na številne vidike našega življenja, vključno z delovnimi mesti, komunikacijo, zdravstvom, izobraževanjem in zabavo. Uporablja se tudi za izboljšanje storitev, analiziranje podatkov, avtomatizacijo procesov, personalizacijo izkušenj in še mnogo več. Pa vendar, ne more nadomestiti človeškega talenta, ne more inovirati ali ustvarjati in ne more nadomestiti ljudi, ki bodo ta orodja uporabljali. Pod črto pa je bistveno, da se zavedamo naslednjega: umetna inteligenca in tudi strojno učenje sta le orodji.
Z UI pridobimo nove kompetence in prihranimo čas
S pravimi pristopi in ustreznim znanjem pa nam UI in strojno učenje prinašata tudi določene priložnosti, če le znamo z njima sobivati in če ju znamo pravilno uporabljati. Predvsem pa lahko z UI pridobimo ne le nove kompetence in nova znanja, temveč pridobimo tudi prihranke v času pri izvajanju določenih nalogah. Te prihranke lahko merimo celo v več urah ali pa v dnevih, saj nam vse skupaj pomaga, da delamo hitreje in da delamo tudi »pametneje«. UI lahko poskrbi tudi za izboljšano učenje (s pomočjo UI lahko dostopate do različnih izobraževalnih virov in e-platform, kar spodbuja celo vseživljenjsko učenje in razvoj novih spretnosti), lahko pomaga pri razvoju personaliziranih storitev, pri svetovanju in podpori ipd. UI nekaterim poklicem lahko tudi močno olajša življenje, na primer pomaga lahko marketinškemu timu pri pripravi oglasov za prosta delovna mesta na različnih globalnih trgih in v različnih jezikovnih različicah, pomaga lahko kadrovski službi pri izpolnjevanju obrazcev ali v prvi fazi selekcije življenjepisov, pomaga lahko tudi razvijalcem programske opreme tako, da jim ponudi predloge kode, itd. Ob vsem tem je pomembno, da se razvoj in uporaba UI skrbno spremljata in urejata, da se obenem zagotovi kredibilnost in verodostojnost ter da se izognemo morebitni diskriminaciji ali etičnim dilemam.
Kaj pa varovanje zasebnosti?
Čeprav ima UI določene že potrjene pozitivne učinke, je pa treba upoštevati tudi morebitne negativne posledice in se potruditi za razvoj in uporabo UI na odgovoren in etičen način. Zakonodaja dejansko ne more slediti hitremu razvoju tehnologije in nas dovolj zgodaj zaščititi, zato moramo tudi mi sami delovati po previdnostnem principu. To v prvi vrsti pomeni, da smo pozorni na varovanje zasebnosti podatkov. Razvoj UI lahko vodi do zbiranja velike količine podatkov, kar lahko ogrozi zasebnost posameznikov, če se podatki ne uporabljajo ustrezno in varno. Dalje moramo UI uporabljati preudarno, saj ne želimo, da bi prevzela (preveč) nadzora nad našim življenjem. Pri UI tudi ne moremo mimo omejene odgovornosti. Ste se kdaj vprašali, kdo je odgovoren, če pride do nepravilnosti ali pristranskosti, saj UI temelji na algoritmih in strojnem učenju …? In to je le nekaj vprašanj oziroma dilem, katerih se moramo zavedati in jih ustrezno obravnavati, ko govorimo o uporabi in razvoju UI.
UI na delovnem mestu
Realnost je, da je UI tu in da se bo njena uporaba na delovnem mestu v prihodnjih letih le še povečevala. Tovrstna tehnologija pa bo postajala zelo verjetno še bolj izpopolnjena in še zmogljivejša – sistemi bodo vse bolj sposobni, lahko bodo avtomatizirali določena naloge in tako sprostili delavce, da se osredotočijo na naloge, ki zahtevajo več ustvarjalnosti in kritičnega razmišljanja. Ta premik bo od vseh nas zahteval učenje novih veščin in prilagajanje novim načinom dela, hkrati pa bo prinesel priložnosti za vse nas, za našo karierno rast in razvoj. Zato izkoristite UI, pridobite osnovna znanja, preverite, kako vam lahko UI morebiti pomaga pri vašem trenutnem delu in tudi na vaši nadaljnji karierni poti.
Alenka Kraljič, psihologinja in direktorica operativnega poslovanja v kadrovskem podjetju Trenkwalder
PR objava