Jazz velja za sredstvo za svobodno izražanje in sinonim za spoštovanje človekovih pravic ter dostojanstva vseh ljudi, ne glede na njihovo poreklo; da bi poudarili njegovo vlogo pri združevanja ljudi širom sveta, je Unesco razglasil 30. april za Mednarodni dan jazza.
100 let jazza na Slovenskem
Pisalo se je leto 1922, ko je Tržačan Miljutin Negode s svojo zasedbo Original Jazz Negode prvič izvedel glasbo z zametki jazza na slovenskih tleh, kmalu zatem pa v slovensko prestolnico pripeljal tudi prvi saksofon in s tem, hote ali nehote, dodobra spremenil razvoj ter zgodovino slovenske popularne glasbe.
Jazzoletje
Da bi se poklonili temu, za slovensko (glasbeno) kulturo pomembnemu letu, je univerzitetno diplomirana muzikologinja Nina Novak, sicer samozaposlena v kulturi kot književnica, kritičarka/recenzentka in urednica/redaktorica, pripravila projekt Jazzoletje, ki v središče zanimanja postavlja vse ravni vpliva jazza na celotno družbo v svoji sto let trajajoči tradiciji.
Gre za sklop pogovorno-glasbenih večerov v šestih različicah, ki se dotaknejo tako zgodovinsko-razvojne poti, družbene aktualizacije kot izobraževalnega duha jazza. Zaradi epidemioloških razmer se bodo ti pričeli izvajati z manjšim zamikom, potekali pa bodo tekom letošnjega leta po vsej Sloveniji in zamejstvu. Jazzoletje tvorijo različni programi.
Razvoj in zgodovina jazzovske glasbe na Slovenskem
Swinging all the way: Nikola Matošić & Just Friends Quartet
Avtorica projekta Nina Novak (Trboveljčanka, na ETV vodi oddajo Jazz z Nino) se skozi pogovor s kontrabasistom Nikolo Matošićem, (so)organizatorjem jam sessionov, ki daje pomembno spodbudo mladim glasbenikom, dotakne vseh ključnih dogodkov v stoletni zgodovini jazza: ustanovitve Plesnega orkestra Radia Ljubljana (danes Big Band RTV Slovenija), prvega jazz festivala na Bledu, zdaj Jazz festivala Ljubljana, odprtja Jazz Cluba Gajo in drugih. Pogovoru sledi koncert zasedbe Just Friends Quartet.
Sodelujoči: Nikola Matošić – kontrabas, pogovor; Bojan Volk – saksofon; Marko Petrušič – klavir; Enos Kugler – bobni; Nina Novak – vodenje pogovora
Impro(iz)vajanje: Peter Ugrin
Violinist Peter Ugrin je eden redkih slovenskih glasbenikov, enakovredno vpetih tako v jazzovsko kot klasično sceno, zaradi česar skozi pogovor z avtorico projekta prikaže bogato razvojno pot instrumenta in se dotakne razširitve instrumentarija znotraj jazzovske glasbe, s pomočjo glasbe same pa prikaže tudi stilno raznolikost jazza ter osnovne značilnosti posameznega sloga. Gre za preplet pogovora in glasbe.
Sodelujoči: Peter Ugrin – violina, pogovor; Ilj Pušnik – bas; Gregor Ftičar – klaviature; Tba – bobni; Nina Novak – vodenje pogovora
Družbena aktualizacija jazzovske glasbe
Čas zahteva nove orientacije: Ana Čop in Jaka Arh
Jazz, od samih začetkov povezan z bojem za enakost, enakopravnost, svobodo in pravice, spodbuja k spremembam, kritičnemu razmišljanju, pa tudi združevanju različnih vej umetnosti. Pevka Ana Čop se naslanja na poezijo Srečka Kosovela in v pogovoru z avtorico projekta izpostavlja ključne težave umetnika, v resnici sinonime družbe: pomanjkanje strpnosti, nesprejemanje drugačnosti in druge. Pogovoru sledi koncert Ane Čop in Jake Arha.
Sodelujoči: Ana Čop – vokal, efekti, pogovor; Jaka Arh – elektronika, saksofon; Nina Novak – vodenje pogovora
There Be Monsters: Boštjan Simon
Saksofonista Boštjana Simona poleg glasbenih veščin opredeljujejo jasno izražena stališča o kulturni politiki in v Sloveniji prisotne centralizacije umetnosti. Večer v dialogu z avtorico zastavlja vprašanje, kaj dandanes še uvrščati v spekter jazzovske glasbe in, navsezadnje, ali je pretirana razvejanost tega žanra sploh še kakorkoli upravičena. Pogovoru sledi koncert.
Sodelujoči: Boštjan Simon – saksofoni, pogovor; Goran Krmac – tuba; Bojan Krhlanko – bobni; (Mirko Cisilino – trobenta; Luigi Vitale – vibrafon); Nina Novak – vodenje pogovora
Vzgojno-izobraževalni duh jazzovske glasbe
Boben, metlice, ti in jaz(z): Gašper Bertoncelj
Igranje bobnov z metlicami velja za osnovno domeno bobnarja Gašperja Bertonclja, ki je o tem napisal tudi učbenik. Ker je le iz malega bobna in metlic zmožen izvabiti številne nove zvoke, ustvariti dolge tone in poudariti dinamiko, večer ob pogovoru z avtorico projekta v ospredje postavlja različne glasbene oblike tako v solistični kot duo in trio zasedbi. Gre za preplet pogovora in glasbe.
Sodelujoči: Gašper Bertoncelj – mali boben, pogovor; Nikola Matošić – kontrabas; Peter Mihelič – klavir; Nina Novak – vodenje pogovora
Quarantunes: Marko Čepak Maki & Roberto Franceschini
Že dolgo velja, da vsako jazzovsko središče goji svojo slogovno usmeritev. Kitarist Marko Čepak Maki, tesno vpet v italijansko jazz sceno, zato skuša odgovoriti na vprašanje avtorice projekta, na kakšen način prehod jazza iz klubov v izobraževalne ustanove opredeljuje ne le posamezno središče, temveč v enaki meri oblikuje prevladujoči slog vsakega glasbenika. Pogovoru sledi koncert Marka Čepaka Makija in Roberta Franceschinija.
Sodelujoči: Marko Čepak Maki – kitara, pogovor; Roberto Franceschini – bas kitara; Nina Novak – vodenje pogovora
Jazzoletje je avtorski projekt Nine Novak, s katerim ob pomoči šestih stilno raznolikih glasbenikov in s tem posledično zahtevnostno prilagojenim vsebinskim različicam skuša popularizirati jazzovsko glasbo ter splošnemu poslušalstvu posredovati ključna orodja za lažje razumevanje izbranega žanra.
NN
Foto: osebni arhivi