V torek, 25. oktobra, je OŠ Ivana Cankarja Trbovlje organizirala predavanje z naslovom Pasti odraščanja s sodobno tehnologijo za strokovne delavce šole in starše. Predavatelj Peter Topić z Inštituta za zasvojenosti in travme je podal nekaj statističnih podatkov glede rabe informacijske tehnologije in govoril o bioloških spremembah v možganih otrok in mladostnikov, ki prekomerno uporabljajo pametne telefone, tablične računalnike, računalnike … Otrokom, ki odraščajo v digitalnem svetu in v povprečju uporabljajo digitalno tehnologijo pet dni zaporedoma eno uro na dan, se dokazano začnejo možgani drugače strukturirati. Takoimenovani »digitoidi«, rojeni po letu 2007, so se že rodili v svet »multitaskinga« in zaslonov na dotik. Strokovnjaki še ne vedo, kakšne bodo dolgoročne posledice na človeka, ki že takorekoč od rojstva uporablja sodobno tehnologijo, vendar predvidevajo, da bodo precej večje za psihološko ranljive osebe, saj jim tehnologija omogoča, da ob najmanjši stiski pobegnejo v paralelni digitalni svet. Predavatelj je poudaril, da otroci pred 12 letom starosti ne potrebujejo pametnega telefona. Na vprašanje, koliko digitalne tehnologije je preveč, je podal širok odgovor: pomembno je, da je vsebina primerna starosti – nasilne igre so na primer popolnoma neprimerne, da otroku tehnologija ne predstavlja večjega dela socialne interakcije, da pametnega telefona nimajo vedno na dosegu rok, da informacijska tehnologija ne sodi v otroško sobo itn. Poudaril je, da dandanes ni mogoče povsem omejiti rabe tehnologije, je pa zelo pomembno, da znotraj družine jasno določimo meje, tako časovne kot vsebinske, podamo navodila in da ta družinski načrt vsi, tudi starši, upoštevamo z doslednostjo in zgledom. Starši naj poskrbijo, da otrok spi najmanj osem ur, saj se možgani razvijajo ponoči, iz otroške sobe naj odstranijo vse moteče dražljaje. Modra svetloba, na primer, pošilja možganom signal, naj ne sproščajo melatonina, kar lahko še posebej slabo vpliva na najstnike, pri katerih se razvija cirkadiani ritem. Ni dobro, da ima otrok pametni telefon ponoči ob sebi. Predavatelj svetuje, da se starši naučijo t.i. »digitalščine«, saj bodo tako lažje v koraku z digitalnim svetom in vsemi nevarnostmi, ki jih le-ta prinaša. O vsebinah, do katerih otrok dostopa, se je potrebno pogovarjati. Starši naj nikar ne dopuščajo otroku nekontroliranega raziskovanja svetovnega spleta, je svetoval, saj ga konec koncev tudi v nakupovalnem središču ne bi pustili nenadzorovanega.
AKŠ
»Digitoidi« imajo drugačne možgane
