Speculum Artium je deveto leto zapored v Trbovlje pripeljal številne mednarodne novomedijske umetnike, znanstvenike in ustvarjalce, ki s svojimi projekti kažejo rezultate povezovanja različnih znanstvenih disciplin in umetnosti. Gre predvsem za rezultate, ki naj bi pripomogli človeku pri njegovih aktivnostih.
Na odprtju festivala je zbrane prvi pozdravil direktor festivala in Delavskega doma Trbovlje Zoran Poznič. Med drugim je poudaril, kako se vizualna produkcija kot umetniška forma izgublja v neizmerni množici podatkov, se spaja s tehnologijo in kako se v 21. stoletju pojavlja potreba po njuni humanizaciji. To pa predvsem z namenom olajšati razumevanje neskončne produkcije idej, konceptov in stvari. Umetnost in znanost za opolnomočenje je tudi tema letošnjega festivala in simpozija, na katerem bodo gostje razmišljali o pomenu informiranja širše javnosti o sodobnih dosežkih v tehnologiji, znanosti in posledično tudi v umetnosti. Ta niso le nevtralna orodja, temveč dejansko soustvarjajo novo bistvo sodobnega človeka, je pojasnila tudi Trboveljčanka Maša Jazbec, doktorska študentka programa Empowerment Informatics v Tsukubi na Japonskem.
Maša Jazbec se na letošnjem festivalu predstavlja tudi z eksperimentom zamenjave telesa z androidnim robotom, ki ga je izvedla v sodelovanju z laboratorijem Hiroshi Ishiguro. S študijo, v kateri so udeležence v nekaj minutah prepričali, da telo androida občutijo kot svoje telo, so pokazali, da človeški možgani ves čas prilagajajo svoje delovanje različnim zunanjim dražljajem. Njena raziskovanja združujejo kognitivna znanost, umetnost in različne veje filozofije. Kot je povedala, so na Japonskem androidni roboti že del vsakdana. So zelo humani, nanje pa lahko naletimo v hotelskih recepcijah ali za trgovinsko blagajno.
Ob otvoritvi sta ameriška medijska umetnica Victoria Vesna in nevroznanstvenik Mark Cohen predstavila projekt s hobotnico, namenjen vzpostavljanju komunikacije med različnimi biološkimi vrstami. Projekt izvajata že pet let. Niz EEG senzorjev, vgrajenih v telo hobotnice, osvetljeno z barvnimi lučmi, obiskovalca popelje v magični in duhovni svet tega bitja, ki ima po besedah avtorjev osupljive sposobnosti spreminjanja svoje oblike in barvnih vzorcev.
Publika je lahko doživela tudi performans, v katerem je Japonec Nao Tokui kot DJ združil svoje moči z virtualnim »kolegom«. Ta je kot sistem umetne inteligence miksal in izbiral glasbene komade z uporabo tehnologije globoke nevronske mreže. Tokui in soavtor projekta Shoya Dozono poskušata pokazati, kako umetne inteligence ne bi smeli dojemati kot imitatorja ljudi, ker da ima logiko, ki je drugačna od človeške.
V okviru Speculum Artiuma je na ogled še vrsta drugih zanimivih razstav. Med njimi interaktivna skulptura Kalliplokamos, narejena iz jekla, žice, pvc cevi in mašinerije, ki omogoča kroženje tekočin, pospremljenim z industrijskimi zvoki. Pod to zanimivo podobo človeškega telesa sta se podpisala grška avtorja Eirini Kokkinidou in Boukis Vassilis. Francoski umetnik Patrick Tresset, ki mu je kot slikarju na neki točki zmanjkalo navdiha, predstavlja svojo Študijo človeka, v kateri namesto njega rišejo roboti. Gre za projekt desetih, petnajstih let, ki ga ves čas nadgrajuje, je povedal, medtem ko je pet robotskih rok prek svojih digitalnih oči obsesivno risalo človeški model. Slovenska umetniška skupina Brida pa je prikazala proces nastajanja likovnega dela, ki ni nikoli zaključen in nastaja s pomočjo plastenja različnih informacij. Zabaven je bežeči stol japonskega avtorja Takeshija Oozuja, ki se umika tistemu, kateri želi sesti nanj, izjemno uporaben pa se zdi vmesnik, ki si ga oseba namesti na gleženj ali podplat ter s hojo pridobiva električno energijo. Te je ravno dovolj, da lahko recimo oseba, ki hodi, vzporedno napaja svoj mobilni telefon. Projekt z naslovom Walkaholi je podpisala japonska avtorica Minatsu Sugimoto. Za obiskovalce izjemno zanimiv je letalski simulator z uporabo VR očal trboveljskega podjetja Aereform, saj ga lahko tudi preizkusijo. Ljubitelje Straussa, baleta ali kinetičnih umetnin pa navdušujejo odlitki nog in rok britanskega avtorja Petra Williama, ki ožičeni zaplešejo na takte lepe modre Donave, obenem pa na platnu odsevajo tudi kalejdoskop simetrije vzorcev.
Festival je brezplačen in traja vse do sobote, 16. septembra. Vzporedno z njim se odvija tudi video festival Digitalbigscreen.
Tatjana Polanc Kolander